Interim Management

Er zijn diverse situaties waarbij interim management een belangrijke rol kan spelen in een bedrijf. Denk daarbij aan:

  • na het vertrek van de vaste manager/directeur is er nog geen geschikte opvolger gevonden
  • de huidige manager/directeur is langdurig ziek of is met zwangerschapsverlof
  • er gaat een grote verandering in het bedrijf plaatsvinden
  • specifieke afgebakende of nieuwe projecten
  • er wordt door een externe instantie een interim-manager c.q. -directeur vereist
  • acute problemen, onverwachte situaties in de markt of in een team
  • andere zaken die om concrete aanpak vragen. 

Veel organisaties zijn in beweging en streven naar resultaatsverbetering.
Door het inzetten van een externe interim-manager/-directeur wordt veelal gezorgd voor een frisse blik van buiten, iemand die moeilijke vragen kan, mag en zal stellen en die in staat is om zware besluiten te nemen. Om zo voor de verandering te zorgen die gewenst is en wellicht ook noodzakelijk.

Een interim manager kan zorgen voor balans en rust in de interne en externe verhoudingen en het bedrijf verder helpen richting rustiger vaarwater c.q. zaken een boost geven.
Veranderen heeft tijd nodig. In roerige tijden is het goed om te weten dat u voor interim-management bij mij terecht kunt. Zo bent u verzekerd van een ervaren manager die het beste uit uw medewerkers en uw organisatie weet te halen. Die met een frisse kijk op zaken beslissingen durft te nemen en mensen weet te enthousiasmeren om zo de gewenste verandering te bereiken. Zolang het nodig is. 

Wist u dat het ook heel verfrissend en verhelderend werkt om een interim manager aan te stellen die juist buiten uw branche ervaring heeft. Waar door eventuele andere knelpunten binnen uw organisatie zichtbaar worden en zodoende daar extra aandacht aan kan worden gegeven.

"De beste heerser is heel zuinig met zijn woorden. Hij vervult zijn taak, voltooit zijn werk, en het volk zegt dat het vanzelf gebeurde" - Lao Tzu




Consultancy

Ik help organisaties strategisch te ontwikkelen. Ondersteunen bij kwaliteitstrajecten. Bouw mee aan cultuurveranderingen. Helpen u sturen op resultaat. Zorgen dat u de competenties van uw medewerkers optimaal weet te benutten. Ik wil graag samen met u uw organisatiedoelen behalen.

Ik heb veel ervaring met het verbeteren van de onderlinge samenwerking in relatie tot in- en externe communicatie en het verkrijgen van inzicht in de eigen bedrijfsprocessen vanuit samenhang en helicopterview. 
U kunt met mij klankborden en spiegelen op diverse aspectgebieden van uw bedrijfsvoering alsmede continue organisatieontwikkeling. Ook ben ik bij uitstek bedreven in het ontwikkelen en verzorgen van specifieke competentiegerichte (maatwerk)trainingen, opleidingen en workshops.
U kunt mij inhuren in de specifieke rol van consultant, organisatieadviseur, beleidsadviseur, procesbegeleider, projectleider of als kennisspecialist / ervaringsdeskundige. Een frisse blik van een professional vanuit jarenlange praktijkervaring op het vlak van coaching, training, management, beleidsontwikkeling en beleidsadvisering op vele gebieden. Denk daarbij o.a. aan:

  • competentieverbetering
  • planning & control
  • PDCA-cyclus (Deming circle)
  • cultuurverandering
  • commercie
  • procesmanagement (vh AO/IC)
  • bedrijfsvoering
  • organisatieontwikkeling
  • projectmanagement
  • veranderingsmanagement

"De beste manier om je toekomst te voorspellen, is haar zelf te creëren" – Stephen R. Covey




Coaching

Is er behoefte binnen een organisatie aan iemand die vanuit een deskundige en positieve houding manager(s) en/of directeur(en) bij staat bij hun ontwikkeling en groei? Of deze sleutelfiguren binnen een organisatie helpen bij het aanpakken van complexe zaken of zware maatregelen?

Coachen is begeleiden bij leren. Een coach begeleidt je zodat jij leert om zelf je eigen oplossingen te vinden en om je eigen vragen te beantwoorden. Hoe komt het dat je niet doet wat je wilt doen of zou moeten doen? Of dat je juist doet wat je niet wilt of moet? Loop je vast in oude patronen? Spelen belemmerende overtuigingen een rol?
Door het stellen van vragen, open, belangstellende vragen, kom je erachter waar de schoen wringt. En kun je gaan kijken welke mogelijkheden er zijn om obstakels uit de weg te ruimen. Of om te leren accepteren wat niet veranderd kan worden. Of om andere reacties op te roepen op je eigen gedrag, door eerst zelf ander gedrag te laten zien (actie – reactie). Dit geldt zowel voor individuen als in teams. En zodra het kan, spelen humor en relativeringsvermogen (op de achtergrond) mee. Een pessimist ziet in elke kans het probleem, een optimist ziet de kans in elk probleem.
Ik wil mensen 1-op-1 helpen met het verbeteren van bepaalde competenties door hen niet alleen te adviseren en te trainen via kennisoverdracht, maar ook door hen vervolgens te coachen om het gedrag, behorend bij die kennis blijvend te verankeren. Het woord ‘blijvend’ is cruciaal, daarin ligt namelijk de toegevoegde waarde van mijn aanpak. Op die manier kom ik zo optimaal mogelijk tegemoet aan de vraag en behoefte van de klant. Vragen die je als organisatie bezig kunnen houden en die de ontwikkeling van het bedrijf of persoon kunnen vertragen of belemmeren.

Begeleiding gericht op algemene leidinggevende of specifieke commerciele vaardigheden. Fungeren als sparringpartner en klankbord. Om de attitude van de leidinggevenden in een organisatie in de juiste richting te krijgen bij de start of bij een verandering.
Dit zijn situaties waarin er behoefte kan zijn aan een coach.
Zodat de persoonlijke ontwikkeling en groei tevens een bijdrage zal leveren aan de ontwikkeling en groei van de organisatie.

"Wat we het hardste nodig hebben in het leven is iemand die zorgt dat wij doen wat we kunnen" - Ralph Waldo Emmerson (1803 - 1882).

Benieuwd wat ik voor uw organisatie kan betekenen? Neem contact met mij op en we gaan het samen bespreken.